Google AdWords czy pozycjonowanie stron

W rywalizacji Google AdWords z pozycjonowaniem trudno powiedzieć na co powinni postawić właściciele stron, biznesów opartych o Internet czyli sklepów internetowych, stron sprzedażowych, blogów zarabiających na Google AdSense, itp. Z drugiej strony trudno znaleźć obecnie dziedzinę działalności ludzkiej, która nie byłaby obecna w Internecie, poczynając od wielkich korporacji po pizzerie, zespoły weselne czy na zakładach pogrzebowych kończąc. Czy oba systemy promowania stron rywalizują ze sobą – na pewno tak.

Google zależy na zarobieniu, po to została w końcu stworzona wyszukiwarka internetowa. Pozycjonerom zależy również na zarobieniu. I jedni i drudzy chcą pomóc klientowi aby ich strona była wyżej w wynikach wyszukiwania, zwiększyć ruch na stronie a tym samym przynieść mu dochody w postaci większej liczby potencjalnych Klientów, zleceń, sprzedaży produktów czy usług.

Najbardziej racjonalnym wyjściem jest korzystanie z obu metod promocji. Google AdWords to nie pozycjonowanie stron jak często błędnie i z premedytacją podają w mailingu agencje SEO. To reklama kontekstowa, zarówno tekstowa, graficzna jak i video wyświetlana przede wszystkim w wynikach wyszukiwarki google (u góry ekranu i w pasku pionowym po prawej stronie ekranu), ale również w serwisach partnerskich, w treści innych dowolnych serwisów, na blogach, forach, na filmach YouTube itp.

Każda reklama musi być wcześniej stworzona przez jego właściciele, konto musi być naładowane odpowiednim przelewem i następnie każde kliknięcie użytkownika w reklamę powoduje uszczuplenie twojego konta. Aby mieć takie reklamy wcześniej musisz założyć konto w Google AdWords, podać niezbędne dane kontaktowe, stworzyć reklamy, najlepiej kilka, do każdej reklamy dopasować odpowiednie strony swojego serwisu i słowa kluczowe na jakie dana reklama twojego serwisu będzie się pojawiać. Oczywiście stworzona reklama musi być zgodna z treścią reklamowanego serwisu, i spełniać wymagania stawiane przez google, nie tylko techniczne dotyczące liczby znaków, wielkości liter ale takich jak np. wykorzystywanie znaków towarowych czy zakazów reklamy produktów w danym kraju.

Pozycjonowanie to zbiór czynności wykonywanych w celu podniesienia pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Wyniki te zobaczymy więc tylko w wyszukiwarce google, chyba że wykupimy lub zamienimy się z innymi użytkownikami linkami, banerami itp, i wtedy linki takie zobaczymy również w innych serwisach. Ale generalnie zależy nam na obecności i pozycji w wynikach organicznych. Jaki są różnice, wady i zalety obu metod promocji strony.

 

Google AdWords:

  • działa natychmiast po opłaceniu danej reklamy, doładowaniu konta – efekt jest natychmiastowy i spodziewany
  • liczba odwiedzin strony jest spodziewalna
  • reklama wyświetlana tylko w wyszukiwarce google i w sieci serwisów partnerskich
  • reklamy będę wyświetlane w wyszukiwarce Google, w portalach i serwisach partnerskich Google czyli wszędzie tam gdzie ktoś umieścił reklamy Google AdSense
  • płacisz tylko za kliknięcie w reklamę a nie za jej wyświetlenie
  • cena za kliknięcie w reklamę zależy od wielu czynników, głównie od konkurencji danego słowa lub frazy, wiadomo im większa konkurencja wśród reklamodawców tym koszt za jedno klinięcie jest wyższy
  • dobrze jest stosować ten rodzaj reklamy i promocji strony ogólnie to promocji marki lub np. w przypadku promocji produktów gdy zależy nam na szybkiej sprzedaży
  • reklama musi spełniać określone przez google przepisy (ograniczenia, wskazówki techniczne i prawne)
  • reklamować możemy na nieograniczoną liczbę słów kluczowych i fraz (ograniczoną jedynie naszym budżetem)
  • z chwilą kiedy zasilenie konta zostało wyczerpane reklamy nie są wyświetlane
  • mamy wpływ na takie parametry jak: w jakim państwie, mieście, w jakim języku, na jakim terytorium będzie wyświetlana reklama (geolokalizacja), w jakich godzinach, po wpisaniu jakich haseł w wyszukiwarce, na jakich urządzeniach np. komputer stacjonarny czy urządzenie mobilne
  • użytkownicy coraz bardziej świadomi są reklam płatnych i nie zawsze w nie chętnie klikają wierząc bardziej w wyniki organiczne
  • wymagana wiedza – średnia, stała, gdyż obsługi konta Google AdWords można się szybko nauczyć

 

Pozycjonowanie stron internetowych SEO:

  • daje wyniki po czasie, np. po kilku miesiącach lub latach, efekty są niepewne, trudno jest je przewidzieć bo zależą od wielu czynników
  • strona wyświetlana w wielu wyszukiwarkach, nie tylko w Google, ale np. w Bing, Yahoo, i innych
  • liczba odwiedzin strony jest nieograniczona
  • wymagana wiedza – duża, cały czas wymaga nowej wiedzy gdyż algorytm wyszukiwania jest zmienny
  • największy koszt wydajemy na początku okresu pozycjonowania (optymalizacja serwisu, zaplecze)
  • nie mamy wpływu na geolokalizację ani na godziny wyświetlania strony w wyszukiwarce, chyba że pozycjonujemy na frazy regionalne
  • efekty pozycjonowania trwa dłużej i nie zależy od tego czy zapłacimy google za reklamy
  • pozycjonować możemy na niewielką liczbę fraz
  • pozycjonerowi płacimy za efekty np. co miesiąc za 1 stronę w wynikach wyszukiwania lub wyższą stawkę zależnie od pozycji strony na 1 stronie w wynikach
  • pozycjonować należy non-stop, jest to proces ciągły
  • czasem trudno jest wypozycjonować stronę na daną frazę ze względu na konkurencję
  • efekt pozycjonowania jest funkcją czasu, konkurencyjności fraz, metod pozycjonowania, wiedzy i doświadczenia pozycjonera, algorytmów google, działań konkurencji która również od wielu lat pozycjonuje swoje strony

Największą korzyść może przynieść marketing internetowy oparty zarówno na pozycjonowaniu jak i płatnej reklamie. Wszystko zależy od efektu jaki chcemy osiągnąć, czy zależy nam wyłącznie na ruchu czy też na konwersji czyli zyskach z ruchu.