Kurs Google AdWords cz. 1

Aby otrzymać konto Google AdWords konieczna jest rejestracja w programie Google
AdWords pod adresem https://adwords.google.pl.

Aby dana reklama zaczęła się pojawiać na określone zapytanie użytkownika należy dodać te hasło (słowo kluczowe) do mojej kampanii AdWords.

W przypadku, kiedy nie korzystasz z żadnych usług Google niezbędnym elementem
zakładania konta Google AdWords jest załoenie samego konta Google.

Są dwa główne modele opłaty za reklamę w Sieci partnerskiej Google:
• Opłata w modelu CPC – płaci sie dopiero wtedy, gdy użytkownik kliknie reklamę
• Opłata w modelu CPM – płaci sie za każde 1000 wyświetleń reklamy (bez
względu na to, ile razy zostanie ona kliknięta przez użytkownika).

CPC – ( z ang. cost per click) model reklamy w Internecie, gdzie reklamodawca płaci za
każde kliknięcie w swoją reklamę
CPM – ( z ang. cost per mile) model reklamy w Internecie, gdzie reklamodawca płaci za
1000 wyświetleń swojej reklamy

Im wyższy Wynik Jakości słowa kluczowego, tym niższa jego Szacunkowa stawka za pierwszą stronę i lepsza pozycja reklamy.

Reklamy pokazują się, wybór zależy od ciebie w panelu konta Google AdWords:

  • w wynikach wyszukiwarki Google
  • w wynikach sieci wyszukiwania Google (portale z wyszukiwarką google np. Interia.pl, Onet.pl, Gazeta.pl, Dziennik.pl
  • w obrębie Sieci partnerskiej Google (serwisy prywatne, blogi, strony www, fora, YouTube.com itp)

Szacunkowa stawka za pierwszą stronę – parametr, zwany również szacunkową stawką
za pierwszą stronę, określa w przybliżeniu stawkę kosztu kliknięcia (CPC) wystarczającą
do umieszczenia reklamy na dane słowo kluczowe na pierwszej stronie wyników
wyszukiwania Google. Szacunki są oparte na Wyniku jakości i bieżącej konkurencji
reklamodawców o dane słowo kluczowe

Współczynnik klikalności (CTR) – wyrażona w procentach liczba kliknięć reklamy
podzielona przez liczbę jej wyświetleń (np. 50 kliknięć i 1000 wyświetleń tworzy CTR
5%)
Konwersja – w przypadku reklam internetowych konwersja następuje wtedy, gdy po
kliknięciu reklamy użytkownik wykonuje zdefiniowana wcześniej przez nas akcję (np.
dokonuje zakupu produktu, zapisuje się na newsletter, pozostawia dane kontaktowe, itp.

Jak wiadomo nie zależy nam tak na dużym CTR jak raczej na dużej konwersji.

Reklama Adwords składa się z czterech elementów:

  • nagłówek, który może mieć do 25 znaków;
  • własciwy tekst reklamy, składający sie z dwóch linijek tekstu, z których każda może mieć do 35 znaków;
  • adres docelowy reklamy, pod który trafiają użytkownicy, którzy klikną reklamę (w samym linku AdWords adres ten nie jest widoczny dla użytkownika)
  • adres strony internetowej wyświetlany na samej reklamie (tzw. adres wyświetlany reklamy), którego długość równie jest ograniczona limitem 35 znaków

Adres strony docelowej nie zawsze jest a raczej najczęściej nie powinien być identyczny jak adres strony docelowej tzn. że użytkownika kierujemy do podstrony serwisu, specjalnie do tego przygotowanej pod względem treści, a nie do strony głównej aby dopiero myślał co właściciel serwisu miał na myśli. Podstawowa zasada budowania stron internetowych – „nie każ mi myśleć…”

Zalecenie redakcyjne tworzenia tekstu reklamowego Google AdWords

Aby Twój tekst reklamowy został dopuszczony do wyświetlania:

  • musi być poprawnie gramatyczny i ortograficznie (niedopuszczalne jest skracanie wyrazów, o ile nie są to powszechnie obowiązujące skróty);
  • nie może zawierać zbędnych i sztucznych powtórzeń słów kluczowych;
  • nie może zawierać symboli zamiast słów (znaków typu „#”, „$”, „@”),
  • nie może zawierać obraźliwego ani niewłaściwego języka, przy czym dotyczy to również niepoprawnych form takich wyrazów i ich wariantów.
  • nie może zawierać wykrzyknika w nagłówku (dopuszczalny jest tylko jeden wykrzyknik w całym tekście reklamy);
  • nie może zawierać wyrazów, przy których nadużywane jest stosowanie dużych liter (np. „SPRAWDŹ” albo „PROMOCJA”). Jednocześnie dozwolone jest rozpoczynanie wielką literą wszystkich słów tekstu reklamy jak również rozpoczęcie wielką literą a każdego wyrazu w wyświetlanym adresie URL
  • nie może zawierać wezwań do działania pasujących do reklamy o każdej treści i jednocześnie bezpośrednio nakłaniających do kliknięcia w reklamę (np. „kliknij tutaj”). Dozwolone jest natomiast, a nawet zalecane zawieranie w tekście reklamy wezwanie do działania, np: „zarezerwuj teraz”, „sprawdź”
  • musi zawierać standardowe znaki interpunkcyjna, poprawną formę użycia małych i  dużych liter.
  • nie może zawierać symboli, liczb i litery, które stosowane są w inny sposób niż ich pierwotne przeznaczenie
  • nie może zawierać nazw objętych prawem autorskim i znaków towarowych np. skrótu PZU, chyba że wyślesz do Google emaila ze zgodą PZU na używanie ich znaków towarowych w reklamach Google

W przypadku, kiedy tekst reklamowy AdWords przedstawia cenę, specjalny rabat lub
ofertę „bezpłatna”, musi ona być jasno i dokładnie wyświetlona w witrynie w odległości
1-2 kliknięć od docelowej podstrony reklamy.

Strona docelowa reklamy AdWords musi spełniać następujące kryteria:

  • docelowy adres URL reklamy (czyli podstrona, na której zostanie odesłany użytkownik po kliknięciu reklamy) musi działać prawidłowo (nie może być komunikatu 401, 501 itp).
  • strona docelowa reklamy nie może być w fazie tworzenia
  • strona docelowa reklamy nie może prowadzić do adresu e-mail lub pliku (dotyczy to przede wszystkim wszystkich plików audio, wideo, graficznych i innych dokumentów, do których otwarcia lub uruchomienia wymagany jest dodatkowy program)
  • nie może zawierać okien typu pop-up (zarówno w chwili przejścia użytkownika do witryny jak te jej opuszczenia)
  • na stronie docelowej reklamy musi być dopuszczone używanie przycisku Wstecz przeglądarki (użytkownik musi mieć możliwość powrotu do strony, na której znalazł i kliknął link reklamy, za pomocą przycisku Wstecz przeglądarki internetowej)

Treści, których nie można promować w Google AdWords

W obrębie treści, których nie można promować poprzez program Google AdWords
znajdują się przede wszystkim:

  • wysokoprocentowe alkohole i napoje z jego zawartością
  • przemoc
  • produkty związanych z dialerami
  • system e-gold i produkty powiązane
  • wyrabianie fałszywych dokumentów, takich jak dowody tożsamości, paszporty, numery NIP lub PESEL, dokumenty imigracyjne
  • kasyna online i hazard
  • lekarstwa na receptę
  • „cudowne lekarstwa”, takie jak „Wylecz cukrzyce w 1 tydzień”
  • witryny o tematyce dotyczącej łamania zabezpieczeń i usuwania blokad w oprogramowaniu
  • produkty marketingu masowego (np. oprogramowanie do masowego rozsyłania poczty e-mail)
  • oszustwa i wyłudzanie danych osobowych
  • treści promujące spamowanie wyszukiwarek
  • partnerskie programy wprowadzania danych
  • podróbki markowych produktów
  • treści zawierające niedopuszczalne pomoce naukowe (np. prace magisterskie, referaty)
  • pomoc w fałszowaniu wyników testów narkotykowych
  • promowanie kopiowania lub rozpowszechniania treści chronionych prawem autorskim bez zgody właściciela praw autorskich
  • prostytucja
  • sztuczne ognie i urządzenia pirotechniczne
  • tytoń lub wyroby związane z tytoniem, takie jak papierosy, cygara, fajki do tytoniu
  • urządzenia utrudniające wykrycie wykroczeń drogowych
  • produkty i usługi związane z zautomatyzowanym klikaniem reklam

Ograniczenia te mogą się jednak różnić w danym kraju gdzie jest wyświetlana reklama.

Produkty objęte dużymi ograniczeniami przy promocji poprzez Google AdWords:

  • treści erotyczne i dla dorosłych
  • broń (np. bron palna, elementy broni palnej, amunicja, noże składane, noże sprężynowe i kastety)
  • usługi na telefon komórkowy dozwolone są tylko wówczas, gdy w witrynie w widoczny i czytelny sposób umieszczona jest cena oraz informacje o subskrypcji i rezygnacji z niej.
  • pozyskiwanie funduszy (np. dla organizacji charytatywnych) jest dozwolone tylko wówczas, gdy strona docelowa reklamy zawiera jasne informacje na temat zwolnień od podatku